سیاسیعلمی و آموزشیمذهبی

منتظری دخالت نگرش‌های سیاسی در حوزه فرهنگ سم است درباره موسیقی باید به جامعه پاسخ قانع کننده بدهیم

امتیاز کاربران: هنوز امتیازی ثبت نشده!

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف هنری باید مدل‌ها و پیشنهادهایی ارائه شود، گفت: در زمینه‌هایی مانند موسیقی، سینما و نمایش هنوز مدلی ارائه نشده است. همچنین نباید فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی کشور به اصلاح طلب و اصولگرا بودن دولت‌ها وابسته باشد چراکه دخالت نگرش‌های سیاسی در این باره سم است. 

وی با تأکید بر برنامه ریزی و ریل گذاری برای جلوگیری از اعمال سلیقه در حوزه فرهنگ گفت: اگرچه وزیر فرهنگ وظیفه تدوین برنامه دارد، اما دوست داریم تحول رخ دهد و راه ایجاد آن هم، با ارائه برنامه‌های پیشنهادی با الهام از اسناد بالادستی، از سوی نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارشاد، حوزه هنری، بسیج هنرمندان و دیگر دغدغه‌مندان و دلسوزان است. 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: انتظار نداشته باشیم که یک وزیر به تنهایی تحول ایجاد کند؛ زیرا مجموعه با خرد جمعی باید مدل پیشنهادی ارائه کند که ارزش‌ها و مسائل تخصصی در آن دیده شود و با استقرار وزیر جدید، به عنوان یک هدیه،‌ مدل پیشنهادی فرهنگی را دریافت کند. بیشترافراد به مصداق‌های وزرا و مسئولان فکر می‌کنند، اما آنچه وزارتخانه را نسبت به قبل متمایز می‌کند، جابجایی‌ها نیست، بلکه برنامه، رویکرد، افق و چشم انداز است.

نمی‌توانیم روی حوزه موسیقی خط بکشیم/ باید پاسخ قانع کننده به جامعه بدهیم

منتظری با اشاره به مشکلات حوزه موسیقی اظهار کرد: نمی‌توانیم روی حوزه موسیقی خط بکشیم، این حوزه پر چالش است، اما به جای فرار باید مسئله را حل کرد. لازمه حل مسئله همفکری و هم‌افزایی تیم‌های تخصصی علم موسیقی و فقه است که با گره‌زدن تجربه‌های خود، باید پاسخ قانع کننده‌ای به جامعه بدهند. 

وی تصریح کرد: اگر در مواردی می‌گوییم «نه» باید چرایی آن را هم توضیح دهیم. نسل جوان کشور مشتاق پاسخ اقناعی هستند و جوانان و نوجوانان ادبیات ویژه خود را دارند که نباید از آنها غافل شد. اگر از این نسل فاصله بگیریم و به آنها نزدیک نشویم،  دیگران مسیری را پیش‌روی نوجوان و جوان در زمینه موسیقی و دیگر حوزه‌ها می‌گذارند که بعدها برای رسیدگی به آن دیر است و سرمایه‌های کشور از دست می‌رود.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه تصور نشود نگاه فرهنگ دینی به موسیقی مطلقاً منفور است، گفت: نگاه مقام معظم رهبری رد کامل این مسئله نیست و ایشان فرصتی را برای خردمندان حوزه و دانشگاه فراهم کردند که نسبت به مسئله موسیقی فکر کنند. البته مسئولیت دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی سنگین‌تر است و برای شروع، ممکن است موانعی پیش‌رویشان باشد، اما زمانی که به قله موفقیت صعود می‌کنیم، شیرین خواهد بود. حل مسئله و صعود همیشه سخت و سقوط آسان است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مسئله موسیقی را حل شدنی دانست و بیان کرد: ریل گذاری‌ها باید متناسب با مصالح ملی و اسناد بالادستی به ویژه سند مهندسی فرهنگی باشد و در مواردی که نیاز به سیاستگذاری جدید هست، لازم است وارد عمل شد. در عرصه سینما هم که یک صنعت مؤثر است، باید برنامه سینمای تراز انقلابی تدوین و ترسیم شود.

دومین نشست شورای عالی نظارت فیلم‌های سینمایی در فروردین ماه حتماً برگزار می‌شود

وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای عالی نظارت فیلم‌های سینمایی در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ گفت: در نشست اخیر به معارفه و تشریح مأموریت شورا پرداخته شد و اعضای آن نظرهای خود را درباره مسائل مربوط به شورا مطرح کردند. اکنون هم منتظر دعوت برای حضور در نشست فروردین‌ماه هستیم؛ در هفته اخیر شورای عالی نظارت فیلم‌های سینمایی تشکیل جلسه نداد اما جلسه دوم  آن در فروردین ماه حتماً برگزار خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: کار این مجموعه سیاستگذاری نیست و بیشتر به نظارت، اظهارنظر و ارزیابی می‌پردازد. در هر نشستی به تناسب فرصت، یک یا دو فیلم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد، البته مسئولیت این شورا مشاهده همه فیلم ها و بررسی اظهارنظرها نیست، چراکه شورای اکران به صورت تخصصی به آن می پردازد. اعضای شورای عالی نظارت فیلم‌های سینمایی در زمینه فیلم‌هایی که تبعات فرهنگی، سیاسی و اخلاقی دارند، بحث خواهند کرد.

مرکز رسانه غلامرضا منتظری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا