شهر آق قلا

آق‌قلا یا آق قلعه یکی از شهرستان‌های استان گلستان ایران است. این شهرستان با جمعیتی بیش از 120 هزار نفر، یک هزار و ۷۶۳ کیلومترمربع وسعت دارد. این شهرستان در طرفین رودخانه گرگان و در شمال شهر گرگان قرار گرفته است. از سمت شمال به بخش اترک، از غرب به بخش گمیشان، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و دهستان ملک و از شرق به دهستان کتول و بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس محدود است.

منابع درآمد مردم این شهرستان نخست زراعت و پس از آن صنایع دستی و کارگری است. محصولات عمده آن: گندم، جو، برنج، پنبه، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، سیب زمینی و دانه‌های روغنی است که از طریق آبیاری و دیم به دست می آید. شهرستان آق‌قلا در شمال گلستان و در کنار رودخانه گرگانرود با داشتن آثار تاریخی و صنایع دستی همچون قالی ترکمن از مناطق گردشگرپذیر این استان است.

شهر آق‌قلعه مرکز این شهرستان، شهر آق‌قلعه است. نام کهنه “اسپی‌دژ” یا “دژ سفید” بوده و ترکمن‌ها نام آق‌قلعه را بر آن نهاده‌اند. برای مدتی تا پیش از ۱۳۵۷ پهلوی دﮊ نامیده می‌شد، اما اکنون نام پیشین خود را باز یافته است. این شهر در ۱۸ کیلومتری شمال شهر گرگان بر جلگه‌ای هموار در کنار رودخانه گرگان با عرض جغرافیایی °۳۶و َ۵۸ و طول جغرافیایی °۵۴و َ۱۶ قرار گرفته است. براساس سرشماری تقریبی ۱۳۶۲-۱۳۶۳ش تعداد خانوارهای آق‌قلعه ۷۹۹‘۱۳ نفر بوده است. آق‌قلعه شهرک آبادی است که بر سر راه گرگان به گنبد قابوس قرار گرفته است. یکی از توابع مهم آن جرجانیه پیرواش است که بیش از 2000 نفر جمعیت دارد.

رودخانه گرگان آق‌قلعه را به ۲ بخش تقسیم می‌کند. گفته می‌شود این شهر توسط شاه‌عباس در سال ۱۰۲۰ هجری قمری بنا شده است. از بناهای قدیمی آق‌قلعه پل آجری است که در دوران صفویه بر روی رودخانه گرگان ساخته شده است. در عکسی که در دوره ناصرالدین‌شاه از این پل برداشته‌اند ۲ مناره در کنار پل دیده می‌شود. اکنون از این مناره‌ها اثری نیست. از مدتی پیش پل دیگری بر این رودخانه ساخته‌اند که با احداث آن، رفت و آمد از روی پل قدیمی صورت نمی‌گیرد و از آن تنها به عنوان یکی از آثار قدیمی نگهداری می‌شود. این پل دارای ۵ چشمه با ساختمان قدیمی است و تعمیرات جدیدی نیز در آن شده است.

از بناهای تاریخی دیگر این شهر قلعه کهن آن است که اکنون خراب شده و تنها دیوارهای جنوبی و اندکی از دیوار شمال به جنوب آن بر جای مانده است. این قلعه به قلعه مبارک‌آباد (نام پیشین آق قلعه) مشهور بوده است. دیوار قزل آلان که گفته می‌شود اسکندر آن را بنا نهاده و انوشیروان ساسانی آن را تعمیر کرده، از ۳ کیلومتری شمال آق‌قلعه می‌گذرد. این دیوار از دریای خزر شروع می‌شده و تا کوههای گلی داغ به طول تقریبی ۱۷۰ که امتداد می‌یافته است. اکنون این دیوار مخروبه است و بعضی از قسمتهای آن که هنوز پابرجاست بین ۲ تا ۴ متر ارتفاع دارد.

از دیدنی‌های آق قلا، پنجشنبه بازار این شهر است. در این بازار محلی و دیدنی، مردم از هر قشر و صنفی کالاهای خود را عرضه می‌کنند که در این میان عرضه صنایع دستی مردم ترکمن، مانند قالی، قالیچه، و پشتی‌های زیبا از همه دیدنی تر است. از آثار طبیعی و تاریخی آق‌قلا می‌توان پل آق‌قلا، سد وشمگیر، تالاب اینچه، گلفشان‌های قارنیارق، اینچه، نفتیجه و دیوار تاریخی گرگان را نام برد.